APA YANG PERLU SAYA BUAT BILA ANAK DEMAM

Saturday, August 26, 2017
Dalam minggu ni dah 2 kali Kementerian Kesihatan hantar kontraktor untuk sembur nyamuk aedes. Balik kerja dah malam dalam pukul 7.30 malam baru sampai rumah. Sampai rumah tengok asap fogging berkepul-kepul sampai sesak nafas. Betapa kuatnya bau asap ubat nyamuk ni. 


APA YANG PERLU SAYA BUAT BILA ANAK DEMAM ?


Saya akan pantau keadaan suhu anak. Sememangnya saya spare siap-siap satu termometer untuk cek suhu badan anak. 

Saya akan lapkan badan anak kalau badan terlalu panas. Lapkan dengan air sejuk. Basahkan kain tuala dan lap ke seluruh badan hingga ke kepala anak. Kadang-kadang saya gunakan air asam jawa untuk menurunkan suhu badan.

Pakaikan pakaian yang nipis dan selesa untuk anak. Masa anak demam tak boleh pakaikan pakaian yang tebal-tebal supaya pengaliran udara bebas. Suhu panas akan mudah keluar. Memang anak akan terasa sejuk tapi dalamannya panas.

Saya akan cuba untuk bagi anak minum air suam supaya badan kekal hidrat. Selalunya mereka tidak akan berselera makan atau minum. Cuba pujuk supaya mereka dapat habiskan minuman untuk mengembalikan tenaga.

Demam yang teruk dan berlarutan sehingga berhari-hari kena bawa ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan nasihat doktor.

Sebagai alternatif saya sediakan Nutriferon sebagai suplemen untuk membantu menguatkan imun badan. Rasa Nutriferon yang masam-masam manis boleh menghilangkan rasa pahit mulut. Nutriferon adalah sebagai alternatif untuk membantu badan anak supaya cepat lega dari demam. Ubat pun kena makan juga ikut nasihat doktor. 


Sekiranya ada yang ingin mencuba NUTRIFERON untuk membantu dalam meningkatkan imun badan bolehlah menghubungi Feni :-

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com




No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.